Lilja 4-ever

Hur dum är man inte om man kollar på Lilja 4-ever i sin ensamhet? Men jag blev faktiskt inte lika illa berörd som första gången jag såg den när jag var 13 eller så. Har man blivit så härdad i den här hemska världen? Det är ju helt fruktansvärt.

Jag kom på en idé iaf. Eller det är inte jag som har kommit på den egentligen, utan det är en kvinna på kvinnojouren som nämnde nåt liknande någongång, men jag har blivit helt euforisk när jag tänkt på det. På alla flygplatser i Sverige borde det stå människor och dela ut information, en lapp som finns på många olika språk där det står typ:

"Hej och välkommen till Sverige! I det här landet ses det som ett allvarligt brott ifall du blir slagen, är tvungen att ha sex mot din vilja eller blir förhindrad att gå dit du vill. Om du blir utsatt och behöver hjälp ring Kvinnofridslinjen (och så numret) eller 112, polisen kommer direkt och hjälper dig."

Det där var ju bara ett litet utkast, men nu fattar principen. Det borde vara obligatoriskt på alla Sveriges internationella flygplatser, fatta hur många liv man skulle kunna rädda! Fast då krävs det ju att regeringen beslutar om några slags riktlinjer kanske, så att man kan stå innanför där den som ska möta personen får gå och att man faktiskt ser till att alla läser det där. Det ska bli mitt nya mission.

Jag har dåligt samvete och hela helgen har varit rätt så sämst, men på måndag ska jag på SatsAfro och till min kurator, det kommer pigga upp mig. Lukas kommer hem idag också, ska snart packa ihop datorn och åka till centralen och möta honom. ♥

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0